Miasto:
Szczecin
Typ:
Kurs krótki
Tryb:
O/O Szczecin online
Opłata:
1140,- zł od osoby
Terminy

TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA

  • Czas trwania: 9:00 - 14:45 (3 dni po 7 godzin lekcyjnych)
  • 14.01.2026 PODATKI DOCHODOWE 
    WYKŁADOWCA: Aleksander Gniłka
  • 20.01.2026 PODATEK VAT
    WYKŁADOWCA: Dariusz Polakowski
  • 27.01.2026 SPRAWOZDANIE FINANSOWE
    WYKŁADOWCA: Michał Kołosowski
  • Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.

PROGRAM

I Program szkolenia AKCJA BILANS 2025 - PODATKI DOCHODOWE

1. Podatki dochodowe w 2025 r.

  • minimalny podatek dochodowy/przychodowy (kogo dotyczy, podstawa i wysokość opodatkowania),
  • księgi i ewidencje – nowa forma obowiązków podatkowych od 2025 (JPK KR PD, JKP ST PD),
  • dotacje, subwencje, dofinansowania oraz ich wpływ na podatki dochodowe,
  • podmioty powiązane w podatkach dochodowych (obowiązki oraz terminy),
  • ulga na złe długi a zaliczenie w koszty nieściągalnych wierzytelności,
  • najistotniejsze zagadnienia związane z podatkiem u źródła (WHT) (płatności podlegające opodatkowaniu, zwolnienia, preferencje z UPO, klauzula 2 ml zł i inne) z uwzględnieniem objaśnień podatkowych z 3 lipca 2025r. dotyczących beneficjentów rzeczywistych,
  • regulacje podatkowe związane z fundacją rodzinną (fundator, beneficjenci, przychody i stawki podatkowe) oraz zmiany na 2026r. (minimalny okres posiadania aktywów, najem krótkoterminowy oraz inne),
  • koszty finansowania dłużnego a koszty podatkowe związane z kapitałami własnymi (hipotetyczne odsetki) ze wskazaniem rozbieżności w podejściu do liczenia wysokości hipotetycznych odsetek,
  • wybrane regulacje podatkowe odnoszące się do estońskiego CIT oraz inne zagadnienia dotyczące tej formy opodatkowania oraz planowane zmiany na 2026r.,
  • stawki podatkowe w CIT 9%/19% (warunki i wyłączenia),
  • wyjazdy i imprezy integracyjne inne nieodpłatne świadczenia, zwolnienia z opodatkowania,
  • przychody z działalności gospodarczych – formy opodatkowania (plusy i minusy wyboru danej formy opodatkowania),
  • przychody podatkowe (metoda memoriałowa, kasowa, zasady i wyłączenia),
  • PIT kasowy od 2025r. (kogo dotyczy, warunki brzegowe, wyłączenia),
  • spółki osobowe a podatki dochodowe w 2025/2026r.

2. Inne wybrane zagadnienia w podatkach dochodowych min.:

  • koszty podatkowe (zasady podziału kosztów, warunek zaliczenia do kosztów podatkowych, wyłączenia z kosztów, płatności w niewłaściwej formie a koszty podatkowe),
  • płatności gotówkowe oraz płatności na rachunki niezgłoszone w rejestrze VAT + płatności bez split payment’u – jako wydatki wyłączone z kosztów podatkowych,
  • wybrane zagadnienia dotyczące kosztów uzyskania przychodów m.in.:

- kary umowne i odszkodowania,

- wydatki marketingowe, promocyjne, reklamowe, reprezentacyjne, sponsoring,

- podatek u źródła jako koszt podatkowy,

- świadczenia na rzecz pracowników a koszty podatkowe,

  • samochody osobowe a koszty podatkowe z uwzględnieniem zmian od 2026r.
  • wyłączenie z kosztów podatkowych m.in. wydatki reprezentacyjne, składki na ubezpieczenia społeczne, wydatki związane z radą nadzorczą, sponsoring niewłaściwy, składki członkowskie,
  • korekta kosztów i przychodów podatkowych (moment ujęcia i sposób udokumentowania),
  • obowiązki informacyjne dotyczące podatników (m.in. dokumentacje cen transferowych, informacje o realizowanej strategii podatkowej, CIT-ST i inne).

3. Pytania uczestników.

 

II Program szkolenia AKCJA BILANS 2025 - PODATEK VAT

1. Zasady i terminy wystawiania faktur

a) rodzaje faktur,

b) na kim spoczywa obowiązek wystawienia faktury i w jakich sytuacjach,

c) „pusta faktura” i jej skutki,

d) „refakturowanie”, (data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego i data wystawienia refaktury, refakturowanie świadczeń złożonych np. media przy wynajmie, leasingu, stawki podatkowe, podatek od nieruchomości),

e) faktury dokumentujące otrzymanie zaliczki, zadatku, przedpłaty,

f) w jakich sytuacjach otrzymanie zaliczki nie rodzi obowiązku rozliczenia podatku,

g) dokumentowanie importu usług, zakupu towarów gdzie podatnikiem jest nabywca oraz WNT

h) faktura korygująca a nota korygująca, zbiorcza faktura korygująca, faktury zwiększające i obniżające podstawę opodatkowania, termin ujęcia w rozliczeniu,

g) duplikat faktury, faktury do paragonów, dokumenty uznawane za faktury,

h) różnica między „anulowaniem” dokumentu a jego korektą do „zera”,

i) wystawianie faktur do paragonów, konsekwencje za ich błędne wystawienie,

2. KSeF – dobrowolny i obowiązkowy

a) zasady funkcjonowania KSeF,

  • aplikacja podatnika, mikrofirma, aplikacja mobilna,
  • terminy wprowadzenia obowiązkowego KSeF,
  • jakie podmioty nie mają obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
  • faktury pro-forma, noty korygujące a KSeF,
  • wysyłka wsadowa i interaktywna,
  • tryb off-line (certyfikat wystawcy faktury),
  • transakcje objęte obowiązkiem fakturowania w ramach KSeF,
  • eksport, WDT, sprzedaż poza granicami Polski,
  • procedura OSS i SME,

b) definicja faktury ustrukturyzowanej,

  • moment sporządzenia, wystawienia i otrzymania faktury w ramach KSeF,
  • wystawianie faktur i faktur korygujących w KSeF (schema Fa (1), Fa (2), Fa (3)),
  • pola obligatoryjne i fakultatywne,
  • „załącznik” – schema Fa (3),
  • status faktury wystawionej poza KSeF,
  • możliwość wizualizacji faktury ustrukturyzowanej (np. w pdf.),
  • anulowanie faktury, duplikat a KSeF,
  • płatności, w tym płatności zbiorcze,
  • numer KSeF faktury, w jakich sytuacjach należy się nim posługiwać,
  • kursy walut w przypadku faktur wystawianych w walucie obcej,

c) uprawnienia osób upoważnionych do pracy w KSeF,

  • sytuacje w których podmiot ma obowiązek przekazania informacji o osobie administrującej systemem KSeF w firmie organom podatkowym, (druk ZAW-Fa),
  • rodzaje uprawnień i sposób ich nadawania,
  • sposoby identyfikacji w systemie, (tokeny),
  • identyfikacja podmiotów zależnych (grupy VAT, JST), )
  • ustawienia dostępu do KSeF dla pracowników podatnika oraz podmiotów z zewnątrz,
  • sposób generowania tokenów,

d) postępowanie w przypadku awarii systemu,

  • brak dostępu do systemu z winy systemu,
  • braku dostępu do systemu z winy podatnika,
  • w jakich sytuacjach należy oznaczyć fakturę kodem QR, jaki jest termin jej wystawienia i otrzymania,

3. Data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego

a) określenie daty powstania obowiązku podatkowego,

b) co oznacza pojęcie data wykonania usługi lub wydania towaru,

c) data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego,

d) w jakich sytuacjach wystawienie faktury oznacza obowiązek zapłaty podatku VAT,

e) świadczenia o charakterze ciągłym,

4. Prawo do odliczenia VAT:

a) zasady i terminy rozliczania podatku naliczonego,

b) przypadki w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,

c) możliwość (przy spełnieniu określonych warunków) odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych,

d) gastronomia, catering a odliczenie VAT – zasada stałości (wyrok TSUE),

e) zasada neutralności (wyrok TSUE),

f) należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego.

5. Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości:

a) termin w jakim sprzedający uprawdopodabnia nieściągalność wierzytelności,

b) warunki korzystania z ulgi na złe długi,

c) obowiązki nabywcy,

d) ulga na złe długi a termin płatności,

e) sprzedaż nieruchomości – opcja opodatkowania

f) wyrok TSUE w zakresie pierwszego zasiedlenia,

6. Transakcje wewnątrzwspólnotowe

a) warunki jakie należy spełnić aby można było uznać, iż doszło do przemieszczenia towarów,

b) wykaz dokumentów potwierdzających przemieszczenie towarów do innego państwa członkowskiego,

c) rola informacji podsumowującej,

d) zakup towaru z UE od podatnika posiadającego siedzibę działalności poza terytorium RP posługującego się polskim numerem NIP.

7. Eksport i import towarów oraz zaliczka w eksporcie:

a) rozliczanie zaliczki w eksporcie towarów

  • warunek wywozu towarów w terminie 6 miesięcy,
  • sytuacje w jakich termin ten nie obowiązuje,

b) eksport pośredni i bezpośredni,

c) terminy rozliczenia eksportu w przypadku braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE,

d) warunki spełnienie których umożliwia rozliczenie importu towarów w trybie uproszczonym,

8. Świadczenia nieodpłatne.

9. Wybrane orzeczenia TSUE, NSA i WSA.

10. Co nas czeka w 2026 roku (JPK, KSeF).

 

III Program szkolenia AKCJA BILANS 2025 - SPRAWOZDANIE FINANSOWE:

1. Sporządzanie, zatwierdzanie i udostępnianie jednostkowych rocznych sprawozdań finansowych:

  • jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
  • składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
  • kalendarz dla rocznego sprawozdania finansowego,
  • sprawozdanie finansowe
  • reguły podpisywania rocznego sprawozdania finansowego,
  • badanie rocznego sprawozdania finansowego,
  • zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
  • udostępnianie rocznego sprawozdania finansowego,
  • przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
  • odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .

2. Roczne sprawozdanie finansowe - zasady sporządzania:

  • roczne sprawozdanie finansowe i warunki jego przydatności,
  • podstawy sporządzania sprawozdania finansowego,
  • nadrzędne zasady stosowane przy sporządzaniu sprawozdania finansowego,
  • dane porównawcze i porównywalność.

3. Zmiany w przepisach krajowych – ustawa o rachunkowości i KSR 16 „Uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości”

4. Zmiany w przepisach międzynarodowych - MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

5. Bilans

  • bilans i jego budowa,
  • ogólne zasady wyceny,
  • kategorie cen,
  • rzeczowe aktywa trwałe wg MSR 16 Środki trwałe a KSR 11 Środki trwałe
  • wartości niematerialne
  • należności, inwestycje oraz inne aktywa długoterminowe,
  • aktywa obrotowe,,
  • krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe,
  • kapitał (fundusz) własny,
  • zobowiązania,
  • rezerwy na zobowiązania,
  • zobowiązania,
  • bierne rozliczenia międzyokresowe.

6. Rachunek zysków i strat:

  • ogólna charakterystyka rachunku zysków i strat,
  • przychody wg KSR 15 Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów" i porównianie MSSF 15
  • przychody i koszty z działalności podstawowej
  • pozostałe przychody i koszty operacyjne,
  • przychody i koszty finansowe,
  • zyski i straty nadzwyczajne,
  • wynik finansowy brutto i netto.

7. Dodatkowe informacje i objaśnienia:

  • objaśnienia do bilansu,
  • objaśnienia do rachunku zysków i strat,
  • poważne zagrożenia dla kontynuacji działalności,
  • inne istotne informacje ułatwiające ocenę jednostki,

8. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym.

9. Rachunek przepływów pieniężnych:

  • cel i zakres stosowania standardu,
  • przepływy pieniężne i ich prezentacja,
  • przepływy działalności operacyjnej,
  • przepływy działalności inwestycyjnej,
  • przepływy działalności finansowej,
  • jednostkowy rachunek przepływów pieniężnych.

10. Odroczony podatek dochodowy.

11. Podstawowe obszary ryzyka związane z „księgowością kreatywną”

  • Przyjęcie polityki rachunkowości, która nie gwarantuje jednolitych metody wyceny na przestrzeni kolejnych lat obrotowych.
  • Zmiany wartościach szacunkowych wg MSR 8 oraz PSR
  • Błędy dotyczące lat poprzednich
  • Wydarzenia po dniu bilansowym wg UoR a MSR 10

12. Inwentaryzacja

WYMAGANIA SPRZĘTOWE

Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.

OPŁATA

  • 1140,00 zł  od osoby

INFORMACJE DODATKOWE

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest nadesłanie karty zgłoszenia poprzez formularz online na stronie internetowej (zielony kafelek zapisz się) oraz dokonanie wpłaty na nasze konto Santander Bank Polska S.A. 80 1500 1722 1217 2010 4781 0000 do dnia poprzedzającego szkolenie. Jeżeli do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób to szkolenie zostanie odwołane (informacja zostanie wysłana drogą mailową).

Rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) przesłana na adres biuro@szczecin.skwp.pl najpóźniej do dnia poprzedzającego szkolenie.  Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia przez zgłaszającego w wysokości 100%. Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.

Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.

Szkolenie współorganizowane z Oddziałem Okręgowym w Opolu.

al. Papieża Jana Pawła II nr 11
70-415 Szczecin

tel. 914339832

biuro@szczecin.skwp.pl

Santander Bank Polska S.A. 80 1500 1722 1217 2010 4781 0000