TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 18 grudnia 2025 r. od godz. 9:00 do 15:30
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
WYKŁADOWCA
Hubert Grzyb - Adwokat, doradca podatkowy. Założyciel i partner zarządzający kancelarii adwokackiej specjalizującej się w doradztwie podatkowym. Doradza w skomplikowanych projektach dotyczących podatku VAT oraz podatku dochodowego na rzecz polskich oraz zagranicznych podatników. Wspiera firmy i jednostki sektora finansów publicznych przy wdrażaniu KSeF i e-Faktur. Doświadczony wykładowca, głównie w tematyce podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Prowadzi szkolenia m. in. dla pracowników jednostek sektora finansów publicznych, w tym pracowników organów podatkowych, dla doradców podatkowych oraz biegłych rewidentów. Autor publikacji z zakresu podatku VAT oraz podatków dochodowych.
CELE
Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników wiedzy na temat ich obowiązków w zakresie wdrożenia faktur ustrukturyzowanych i KSeF.
Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników wiedzy na temat ich obowiązków w zakresie wdrożenia i stosowania faktur ustrukturyzowanych i KSeF.
Szkolenie podzielone jest na dwie części. W pierwszej części zostaną omówione zasady funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oraz sposób wystawiania e-Faktur. Omawiane są także istotne aspekty związane z odbieraniem e-Faktur i obiegiem faktur zakupowych. Zostanie zaprezentowane przykładowe narzędzie do odbierania faktur zakupowych i obiegu tych faktur. Ponadto, wykładowca prezentuje na żywo w jaki sposób zalogować się do Aplikacji Podatnika KSeF oraz w jaki sposób nadawać tam uprawnienia i wystawiać faktury. W tej części omawiane są regulacje dotyczące daty wystawienia i daty otrzymania, dotyczące kar pieniężnych, oznaczania płatności i tryby awaryjne.
W drugiej części szkolenia omówiona zostanie docelowa wersja schemy FA(3). Podczas omawiania schemy uczestniczy będą mogli poznać, w którym miejscu wzoru e-Faktury powinny znaleźć się dane z obecnie wystawianych faktur. W tej części wykładowca na podstawie swojej praktyki omówi jak podejść do wdrażania e-Faktur i na co szczególnie zwrócić uwagę.
PROGRAM
Część I. Funkcjonowanie KSeF, w tym ostatnie nowości.
1. Aktualny stan prawny. Co jest uchwalone? Na jakie akty czekamy? Terminy wejścia w życie KSeF.
2. Kto będzie wystawiał faktury w KSeF a kto będzie wyłączony?
- Wyłączenie na stałe.
- Wyłączenie czasowe.
3. Szczególne typy faktur a KSeF.
- Paragony z NIP do 450 zł.
- Faktury z kasy fiskalnej.
- Noty korygujące.
- Faktury VAT RR.
- Pro formy.
- Kiedy faktura a kiedy nota obciążeniowa? Jak to pokazać w KSeF?
4. Wystawianie i wysyłanie faktur do KSeF.
- Wymóg nadania uprawnień do pracy w KSeF.
- Wysyłka interaktywna i wysyłka wsadowa (paczki).
- Data wystawienia faktury.
- Terminy wystawiania faktur a KSeF.
- Obowiązek podatkowy a KSeF.
- Co w przypadku wysyłki do KSeF następnego dnia?
- Co jeśli faktura zostanie odrzucona przez KSeF?
- Właściwy kurs waluty.
- Nr KSeF – jakie ma znaczenie.
- Udostępnianie faktur w kraju i zagranicą.
- Kody QR.
- Wystawianie i ujmowanie faktur korygujących w KSeF.
- Refaktury, w tym ich ujęcie po KSeF.
5. Obieg faktur zakupowych.
- Kluczowe ryzyka przy fakturach zakupowych.
- Puste faktury. Próby wyłudzenia.
- Jak usprawnić obieg faktury zakupowych?
- Data otrzymania faktury ustrukturyzowanej.
- Skąd wziąć nr KSeF przy fakturach zakupowych?
- Jak liczyć termin płatności?
- Aneksowanie umów z dostawcami.
- Odliczanie z faktury ustrukturyzowanych.
- Ujmowanie korekt zakupowych.
- Korzyści ze stosowanie KSeF.
- PREZENTACJA NARZĘDZIA DO OBIEGU FAKTUR ZAKUPOWYCH.
6. LOGOWANIE SIĘ DO KSEF NA ŻYWO.
- Dostępne metody uwierzytelniania się w KSeF.
- Podpis kwalifikowany. Pieczęć kwalifikowana. ePUAP.
- Jak nadać uprawnienia? Zarząd. Pracownicy. B2B.
- Generowanie tokena/klucza autoryzacyjnego.
- Dostęp do faktur sprzedaży i zakupu z poziomu KSeF.
- Jak się wystawia fakturę w KSeF?
- Generowanie ID wewnętrznego.
7. Awarie i tryb off-line (nowość).
- Tryb offline24.
- Awaria KSeF.
- Zapowiedziana przerwa w KSeF (niedostępność).
- Awaria u podatnika.
- Data wystawienia i otrzymania faktury w okresie awarii.
- Sposób postępowania. Obowiązki. Terminy.
- Jak przygotować się na przerwy w działaniu KSeF?
8. Płatności za faktury.
- Zmiany w przelewach MPP.
- Nr KSeF przy przelewach MPP.
- Nr KSeF przy przelewach zwykłych.
- Zbiorcze przelewy.
- Identyfikator zbiorczy. Jak wygenerować a potem odkodować identyfikator zbiorczy?
9. Kary pieniężne.
- Za co przewidziane są kary?
- Od kiedy grożą kary?
- Kara dla spółki czy dla fakturzysty?
10. JPK_VAT a KSeF.
- Nr KseF w JPK_VAT.
- Znacznik OFF.
- Znacznik BFK.
- Znacznik DI.
- Od kiedy nowe znaczniki.
Część II. Treść faktury ustrukturyzowanej – nowa schema FA(3).
1. Nowości w schemie FA(3).
- Wprowadzenie załącznika do faktury.
- Wymóg podania nr NIP jednostki organizacyjnej JST.
- Nowa rola w Podmiot3 – Pracownik.
- Doprecyzowanie węzła „Płatności”
- Pozostałe zmiany o charakterze technicznym.
2. Jak zabrać się za wdrożenie KSeF w firmie?
3. Mapowanie treści obecnych faktur do wzoru schemy.
4. Problematyka dostępnych rodzajów e-Faktur (VAT, ZAL, ROZ, KOR) a faktyczny sposób wystawiania faktur w firmach.
5. Dane sprzedawcy, nabywcy.
6. Podmioty trzecie na fakturze (odbiorca, płatnik, oddział, dodatkowy nabywca).
7. Nowe wymogi dla daty sprzedaży.
8. Gdzie umieścić dane dodatkowe ze swoich faktur? Rabaty, kody towarów, numery, waga, ilość, oświadczenia, informacje, itp.
9. Oznaczenie dotyczące płatności.
10. Wymogi dla faktur korygujących.
- Sposoby korygowania wierszy.
- Kiedy przez storno? Kiedy przez różnicę?
- Korekta błędnych danych nabywcy.
- Zbiorcze faktury korygujące.
11. Faktury zaliczkowe.
- Dane zamówienia na fakturze zaliczkowej.
- Częściowe dostawy po wystawieniu faktury zaliczkowej. Jak to zafakturować w KSeF?
- Faktura rozliczeniowa.
- Korekta do faktury zaliczkowej i rozliczeniowej.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.
OPŁATA
- 420,00 zł od osoby
- 400,00 zł dla członków SKwP
-
Warunkiem udzielenia rabatu członkom SKwP jest przynajmniej roczny staż członkowski i na bieżąco opłacone składki członkowskie.
INFORMACJE DODATKOWE
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest nadesłanie karty zgłoszenia poprzez formularz online na stronie internetowej (zielony kafelek zapisz się) oraz dokonanie wpłaty na nasze konto Santander Bank Polska S.A. 80 1500 1722 1217 2010 4781 0000 do dnia poprzedzającego szkolenie. Jeżeli do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób to szkolenie zostanie odwołane (informacja zostanie wysłana drogą mailową).
Rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) przesłana na adres biuro@szczecin.skwp.pl najpóźniej do dnia poprzedzającego szkolenie. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia przez zgłaszającego w wysokości 100%. Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
Szkolenie współorganizowane z Oddziałem Okręgowym w Lublinie.